Friday, May 2, 2014

Sikap rakyat CAMBODIA

Kali  pertama menjejaki CAMBODIA pada tahun 2004,manakala Thailand pada 1988 .Thaun 1988 aku pi Golok dgn kawan aku tanpa paspot..ikut perahu menyeberang sungai Golok hahaha....

Cambodia ini amat unik kerna mempunyai pelbagai bangsa seperti Khmer,Cina,Melayu,Vietnam dan lain-lain bangsa.

Aku belajar beberapa patah dari kawanku Ghani yg dah lesap ntah ke mana....

Antara aku  hafal

"Peman ( berapa )"

"Ot te "  ( tidak apa )

"mhui (satu ) bi ( dua)  mhei ( tiga )

"Oh Gun " ( terima kasih )

Itulah beberapa patah bahasa Khmer yg aku ingat hahaha....


Kemahiran berbahasa Mandarin sikit-sikit memudahkan aku berkomunikasi dgn bangsa Cina di Cambodia.

Ketika  aku merayau di ibu negara CAMBODIA,PNOM PENH  aku bertemu ramai bangsa Cina dan aku mendapat harga murah kerna berbahasa Cina...





Aku bertemu bangsa Cina di Pnom Penh dan aku berbual dlm bahasa Inggeris...

Tiba-tiba dia cakap " I dont know lah! "

hahaha..rupanya Cina Malaysia!dia dr  Ipoh  PERAK.


dia bekerja sebagai pengurus syarikat bas di situ...

Hayya..pesal x cakap awal2?berbelit lidah aku cakap Mat Saleh!


Katanya ada sebuah restoran org Malaysia,namanya RESTORAN BUNGA RAYA...

aku pn mencarinya dan bertemu..

Nasi lemak?

RM20 ....


Mahal pn mahal la..janji rock hahaha







1 comment:

  1. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia ^^
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat :)
    Memiliki 8 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino

    - Adu Q
    - Bandar Q
    - Bandar Sakong
    - Bandar Poker
    - Poker
    - Domino 99
    - Capsa Susun
    - BANDAR66 / ADU BALAK ( GAME TERBARU )

    Contact Us
    Website arena-domio.net
    WA : +855964967353
    Kami Siap Melayani anda 24 jam Nonstop

    ReplyDelete