Thursday, May 1, 2014

BANGSA MELAYU

Teman seUniversiti bernama ABDULLAH BIN BAYAAT adalah warganegara AFRIKA SELATAN.

Dia berbangsa Melayu.Kami berkomunikasi dlm bahasa Inggeris dan arab.

Katanya Datoknya fasih berbahasa Melayu namun dia tidak.Aku mengajarnya bahasa Melayu dan dia tahu beberapa ayat seperti "APA KHABAR" dan lain-lain.

Dikatakan di AFRIKA SELATAN ,ada ribuan bangsa Melayu yang berhijrah dan tinggal di sana sejak ratusan tahun lampu.

Setelah tamat Univ kami terputus hubungan.Jk aku sampai ke AFRIKA SELATAN ,pasti aku mencarinya.

Seorang lagi keturunan Melayu adalah Abdullah Chin dr Hainan China.Dia juga tidak tahu berbahasa Melayu .

Menurutnya ,datoknya boleh membaca kitab jawi dan faham bahasa Melayu.Di rumah datoknya masih banyak buku-buku jawi berbahasa Melayu.

Rupanya bangsa Melayu berada di pelusuk dunia ....Di Univ aku belajar ,ada 5000 pelajar dr 150 negara dunia termasuklah negara-negara yang aku belum pernah dengar namanya..

Ada sekali aku bertanya seorang pelajar "Kamu dr mana?"

Jawabnya "Trinidad.."

"Trinidad?ia dekat dengan Australia kah?"aku menjawab

"Kamu ni fail Geografi kah?"sindirnya

Sabar je la!



Semasa merayau di Thailand,aku jumpa ramai MELAYU dan mereka fasih Melayu Kelantan.


Bangsa Melayu bersepah pelusuk dunia...

Ini gambar aku  bersama ABDULLAH,bangsa MELAYU yang tinggal di HAINAN CHINA sejak ratusan tahun lampau....

kulitnya putih melepak .Gambar tahun 1994 





1 comment:

  1. Website paling ternama dan paling terpercaya di Asia ^^
    Sistem pelayanan 24 Jam Non-Stop bersama dengan CS Berpengalaman respon tercepat :)
    Memiliki 8 Jenis game yang sangat digemari oleh seluruh peminat poker / domino

    - Adu Q
    - Bandar Q
    - Bandar Sakong
    - Bandar Poker
    - Poker
    - Domino 99
    - Capsa Susun
    - BANDAR66 / ADU BALAK ( GAME TERBARU )

    Contact Us
    Website arena-domio.net
    WA : +855964967353
    Kami Siap Melayani anda 24 jam Nonstop

    ReplyDelete